Osobní stránky - Lubomír Prause

Kontakty

Facebook Twitter Google+

Kontakty, aneb jak se se mnou spojit

poslední aktualizace: 9.6.2017
Tady na tomhle místě na mne najdete nějaké ty kontakty. Tudíž tu vidíte, jak a kudy se se mnou můžete spojit, kde a jak mě možná seženete, případně kde všude mne na Internetu najdete. Je toho trochu povícero, takže jistě každý by si mohl najít nějaký ten komunikační kanál, na jehož druhé straně jsem já. Kontakty na téhle stránce bývaly ve většině případů doprovázeny statusem, jsem-li právě online, nebo ne. Jenomže časem většina těchhle funkcí přestala fungovat, jejich provozovatelé je zrušili a tak jsem statusy z téhle stránky nakonec odstranil i já. Používal jsem i jiné kontakty, ale ty byly zrušeny buď úplně (např. v roce 2015 Google Talk) nebo provozovatel omezil výhradně a pouze jen na svůj software, který je samozřejmě podle výrobce ten jediný správný a dokonalý. Většinu chatovacích kontaktů ale už stejně používám jen výjimečně. Připravte se na to, že mne málokdy najdete online. Postupem doby jsem se přeorientoval na mobilní aplikace, takže ty klasické počítačové komunikátory už moc nepouštím. Nejspíš mi tedy budete muset napsat email, když si budete chtít se mnou pokecat, abychom se nějak domluvili.
Vedle každého kontaktu najdete také drobný popis, kde se vyjadřuju k tomu, jak a proč jsem to či ono začal používat, případně jaký jsem na to či ono zpočátku míval názor. Později se mnoho věcí samozřejmě různě měnilo, včetně třeba i majitelů nebo provozovatelů jednotlivých služeb. To ale už nadále obvykle nekomentuju, jelikož to pak většinou už ani nesleduju.
Stránku z kontakty je potřeba alespoň trochu chránit přes spamovými roboty a dalšími podobnými neřády, které provádějí skenování internetových stránek za účelem sběru takovýchto informací. Ono je to stejně marné, ale přesto... Odkazy umožňující v určitých případech přímou vazbu na komunikační software nebo internetovou stránku pro okamžité spuštění komunikace proto uvidíte jen při povolených a funkčních skriptech. Nejsou-li skripty ve vašem internetovém prohlížeci povoleny, uvidíte namísto odkazů jen čistý text. Pokud nevíte, co skripty jsou, vůbec se tím nemusíte zabývat. Něco prostě vždycky uvidíte. A pokud uvidíte kombinaci znaků {O}, nahraďte ji jednoduše znakem zavináče, jaký je obvyklý u všech emailových adres.

Primární email:

logo @email.cz
Tenhle email jsem měl jako první, a to ještě v dávných dobách, kdy neměl nic společného se Seznamem. Míval tenkrát leckteré zajímavé vlastnosti, o které všichni jeho uživatelé později při převzetí Seznamem celkem bez náhrady přišli. Třeba kalendář, na tehdejší dobu dosti dobrý, s mnoha vlastnostmi, které jsem už později u žádného jiného provozovatele nenalezl. Emailů dnes používám několik. Nicméně tenhleten je ten hlavní, na kterém komunikuju prakticky se vším a s každým. Proto prosím, neposílejte mi sem žádné legrácky a srandičky, tohle je můj email pro důležité věci a vážnou práci. Proto ho taky vidíte na stránce jako první. Co mi sem chodí, sleduju prakticky neustále.

Jabber:

logo Jabber
Jabber byl a i snad trochu ještě zůstal můj preferovaný chatovací protokol, který můžu každému jen doporučit. Bohužel ho ale málokdo používá. Je to otevřený kýmkoli použitelný protokol, takže vám narozdíl od jiných komunikačních prostředků nevnucuje jeden jediný chatovací software, ani nejste závislí na libovůli jediného provozovatele dané služby. A hlavně, Jabber za dlouhá léta nikdo nezměnil (jako Skype či Facebook) ani nezrušil (jako GoogleTalk), je to stabilní záležitost, na kterou se můžete spolehnout. Podobně jako u mailového serveru si můžete svého provozovatele vybrat mezi mnohými. A také existuje několik různých softwarů podporujících tento komunikační protokol. Někteří z provozovatelů služby Jabber vám pak umožní skrze svůj server komunikovat i s vašimi známými používajícími třeba ICQ nebo s některými dalšími komunikační protokoly a službami.

Skype:

logo Skype
Skype je další takový problematický software a protokol, který umožňuje nejen chatování, ale i telefonování, případně i videohovor. Stejně jako u ICQ jste tu bývali závislí na libovůli jediné firmy a jednotného centrálního řízení. Také, jak se o Skypu tvrdívalo, že mohou být naše hovory klidně odposlouchávány. Další hodně problematickou věcí se zdála být skutečnost, že si Skype za určitých okolností klidně mohl bez vašeho souhlasu a vědomí z vašeho počítače udělat telefonní uzel, přes který tekly telefonní hovory mnohých dalších a vám zcela neznámých uživatelů. A to nejenom ty, které jsou mezi uživateli zdarma, nýbrž i hovory zpoplatněné. To, že vlastně vaším počítačem umožňujete jedné firmě, aby na vás a vašem počítači vydělávala, je nepodstatný detail vyvážený tím, že vy voláte či můžete volat se svými partnery po internetovém spojení zcela zadarmo. Podstatnější ale může být třeba vysoké zatížení vašeho internetového připojení, které pak nemůžete ovlivnit jinak, než vypnutím Skype klienta. Asi nejhorší se však zdálo být to, že protokol Skype byl zcela uzavřený, neprůhledný, a provozovatel o něm neposkytoval pražádné informace. Kromě toho, že kvůli tomu dlouho nikdo nebyl schopen udělat jiného klienta, nemohlo být ani zabráněno využívání vašeho počítače, ani zamezeno odposlouchávání hovorů změnou kódování a podobně. A nakonec nikdo ani neví, co o nás a o našem počítači mohl klient služby Skype hlásat po světě. A tak proto při přístupu třeba do banky, jsem klienta Skype vypínal a ze zvyku dodnes vypínám, mám-li ho spuštěný. Víceméně jen tiše doufám, že to stačí. Ale na nějaké nezávazné potlachání, zejména pokud chci také přenos obrazu, je Skype celkem vyhovující. Výše napsané řádky pak doznaly změn v roce 2011, kdy Skype koupili za velké peníze páni z Microsoftu. Podmínky se změnily, ale už je podrobně nezkoumal. Protokol Skype už zřejmě také nezůstal úplně neznámý a uzavřený, ale jen Microsoftí pán a bůh ví, co bude se Skypem dál. Asi od roku 2011 jsem taky Skype začal používat i na mobilu, jakkoli to postupně s pány z Microsoftu šlo s aplikací poněkud dolů. Zejména proto, že ho používáme často v celé rodině na videohovory, abychom se vzájemně viděli i našimi vnoučaty...

ICQ:

logo ICQ
ICQ jsem si zařídil myslím jako první. Je to už hodně dlouho. Pokud se v těch dávných dobách někdo v českých zemích po internetové síti vykecával, skoro každý používal ICQ. A kontaktů na ICQ mi pořád několik zbylo. Je ovšem tak trochu záhadou, proč byl kecálek ICQ tolik rozšířen právě u nás. Jinde ve světě se totiž používal relativně málo. A dnes u nás už vlastně taky. Možná to bude tím, že jinde nebyli ochotni přistoupit na velice prapodivné podmínky, které dodavatel služby na uživatele kladl. Nesměli jste například používat jiného, než oficiálního klienta, a nezbylo by vám, než v něm neustále sledovat reklamu. Oficiální klient ICQ byl ovšem naprosto příšerný, a pro mne se jevil jako absolutně nepoužitelný. Dokonce mi jeho každé použití změnilo nastavení klávesnice pro celá moje Windows! Fuj! Proti tomu bula skutečnost, že klient velmi zatěžoval tehdejší počítače vysokou spotřebou paměti a zdrojů, v postatě jen neškodná legrácka. Jakmile jsem zjistil, že jakási verze klienta ICQ mi tohle dělá, víckrát mi už do počítače nesměl, přestože nějaká pozdější verze už tuhle čuňárnu nedělala. Jiný klient ICQ, než je ten originální, je ale zase podle podmínek používání služby nelegální. Podmínky provozování ICQ byly vůbec zajímavé a už jsem dál nezkoumal, nakolik se časem změnily. Souhlasem s nimi, když jste instalovali klientský software a registrovali si ICQ, jste se zavazovali například k tomu, že se v případě žaloby či právního sporu dostavíte k soudu ve Spojených Státech, a krom dalších věcí jste dali souhlas i k tomu, že vaše konverzace prostřednictvím ICQ mohou být zveřejněny!

GooglePlus:

logo GooglePlus logo Hangouts
Na GooglePlus jsem se postupně dostal díky mobilnímu telefonu, protože pro systém Android je účet na Googlu téměř nezbytností. A tak jsem se i já zařadil mezi spoustu lidí, kteří používají Google a mají na něm tím pádem svůj účet. Nevyužívám samozřejmě všechny googlí služby, ale jen některé. GooglePlus, což je vlastně sociální síť obdobná Facebooku, používám jako alternativu právě k Facebooku a postupem doby sem chodím podobně málo, jako na onen Facebook. Leckdo ani neví, že Google nabízí mezi svými službami také chatovací nástroj. Dříve to byl GoogleTalk založený na otevřeném protokolu, kdy se se všemi googlími kontakty dalo komunikovat přes Jabber. GoogleTalk však bohužel definitivně zmizel v propadlišti dějin a nahradila ho služba Hangouts na uzavřené a proprietární platformě, takže jste zase závislí na jednou jediném poskytovateli a jeho softwaru. Hangouts je možné používat jako rozšíření prohlížeče Chrome, jako samostatnou aplikaci na mobilech, nebo v googlí poště, v Gmailu. Máte-li tedy na Googlu nějaký účet, jako mám já, můžete se pokusit se mnou spojit tudy, přes můj profil na GooglePlus. Máloco ovšem na Google Plus dávám a to, co je veřejné a co tudíž můžete vidět, aniž vás umístím mezi své kontakty, nestojí skoro za řeč. Hangouts umožňuje kromě chatování i telefonování a taky videohovor, ale podle všeho googlí Hangouts používá jen málokdo. A navíc, společnost Google se zřejmě opět chystá Hangout zaříznout a nahradit něčím jiným. Ač GooglePlus používám, moc rád ho nemám, i právě kvůli tomu, že se pořád něco mění, že dobré zahodí a vnucují mi něco nového a horšího. Své příspěvky sem hodně omezuju a to zejména proto, že když na googlí servery (a to nejen na GooglePlus, ale i třeba na Google disk, kde to dokonce vzápětí smažu, aniž to s kýmkoli sdílím) kupříkladu umístíte nějakou fotografii, podle podmínek používání tím Googlu udělujete celosvětově platnou licenci k jakémukoli použití takové fotografie včetně úprav a taky zveřejnění.

Facebook:

logo Facebook logo Messenger
Na Facebook, či jak s oblibou používám hezké české slovo Fejsbůk, mě kdysi uvrtaly moje dcery. Fotky ty a ty mají prý na Fejsbůku, tohle i tamto vědí z Fejsbůku, a tak dále a tak dále. A tak když nakonec naše děvčata pomohla založit fejsbůkový účet mé ženě Líbě, nezbylo mi, než abych rychle pochopil, že kdo není na Fejsbůku, jako by snad ani nežil. A tak můžete na Fejsbůku najít i mne. Moje v téhle chvíli aktuální profilové foto téhle služby vidíte vlevo. V čase se může různě měnit. Fejsbůk jsem používal především proto, abych se dozvěděl o těch mladších leccos, co oni tu sebe prozrazují. Jinak Fejsbůk neberu úplně vážně, to by mi asi nešlo. S vážnou tváří bych tu asi nemohl tak úplně jednoduše vegetovat, i když jsou samozřejmě i tady věci zcela vážné, závažné, a třeba se týkají i záležitostí profesních. Často si tu dělám z mnoha věcí spíš legraci a překvapilo mne, že jsou i tací, kterým to poněkud vadí. A některým zřejmě i hodně. S těmi, kdo nemají jiný chatovací nástroj, můžete na Fejsbůku i chatovat. Musí ovšem patřit mezi vaše fejsbůkové kamarády, čili přátele. Na tomhle místě upozorňuju, že se rozhodně nekamarádím s každým, kdo se mi ozve! Postupně se ale i tomuhle legendárnímu fenoménu mezi sociálními sítěmi věnuji taky čím dál méně. Jednak se mi velmi nelíbí, jak o nás všech společnost, jíž Fejsbook patří, shromažďuje neuvěřitelné množství soukromých a osobních informací, a jednak už na to přestávám mít čas a chuť. Proto jsem téměř ani nepostřehl, že Facebook kromě posílání písmenek umožňuje i hlasové telefonování i videohovory. Ani nevím, jestli k tomu potřebujete jejich novější aplikaci Messenger, či nikoli. Co se týče umísťování příspěvků a fotografií, podmínky používání jsem dlouho nezkoumal, ale nepochybuju o tom, že textové příspěvky, videa, či fotografie tu nejsou ochráněny o nic lépe, než na službě GooglePlus.

AIM:

logo AIM
Účet na AIM (patří k serverům skupiny AOL, čili America Online) jsem si pro změnu založil, když jsem se pokoušel kontaktovat jednoho svého bývalého spolužáka. Bohužel se mi ho ale zkontaktovat nepodařilo. Asi už svůj účet nepoužíval, a nebo možná ten účet patřil někomu úplně jinému. Nicméně díky tomu jsem na AIM k dispozici také já. Stejně jako Yahoo býval i komunikátor AIM po světě dost rozšířený. Rozhodně ale nepatří k mým oblíbeným chatovacím nástrojům. Zejména proto, že míval stejného stejného provozovatele jako ICQ.

Trillian:

logo Trillian
Účet pro komunikátor Trillian jsem mezi svými kontakty poměrně dlouho neuváděl, ačkoliv ho používám už rozhodně ne krátkou dobu. To proto, že patří k chatovacímu klientu Trillian firmy Cerulean Studios, který mnoho mých známých nemá. Ale já tohohle klienta používám už dlouho a zatím to nevypadá, že bych ho opouštěl, Tenhle nástroj mi totiž umožňoval komunikovat po všech výše uvedených protokolech a to včetně Skypu. Všechno bylo pěkně integrováno do jednoho jediného okna a nebylo potřeba mít nainstalováno a současně spuštěno několikero různých chatovacích klientů. Trillian mi jednotnou formou umožňoval komunikovat se všemi. Někdo může potřebu zakládat si někde další účet za nevýhodu, neřkuli za nepřijatelný požadavek, zvlášť když se na serveru Trillianu shromažďují všechny vaše kontakty. Pro mne je to ale spíš výhoda, protože se tak automaticky přenáší všechny kontakty mezi všemi platformami, na kterých můžete Trillian používat. A Trillian existuje pro několikero systémů, a to včetně systémů na mobilních telefonech. Trillian taky mohu použít na každém počítači kdekoliv, aniž bych musel mít nainstalovaného klienta, protože existuje i Trillian na webu, kde se stačí jen přihlásit. V prohlížeči nění pochopitelně tolik možností, ale použít se dá. To, zda kdo chce či nechce a proč používat klienta Trillianu a jeho účet, který mimo jiné umožňuje hlasovou komunikaci i videohovory, záleží na každém a na jeho preferencích. Jsou pochopitelně i jiné alternativy víceprotokolových chatovacích klientů. Některé jsem kdysi i zkoušel, ale Trillian mi vyhovoval nejvíc. V jednom programu jsem měl všechny kecálky včetně telefonování po Skypu a chatování na Facebooku, Trillian dokáže kontrolovat i poštu na všech mých poštovních účtech, svého času jsem tu viděl i Facebookové novinky, všechno pěkně v jednom okně docela hezky a přehledně uspořádané. Časem ovšem ledasco v Trillianu přestalo fungovat, například Skype, Yahoo, nebo dočasně i Facebook, ale tím byli vinni původní provozovatelé těchto služeb a protokolů. Ti možnost používání protokolů třetí stranou zrušili. Sice Trillian neuměl a neumí úplně všechno, co originální komunikátory, ale pro normální komunikaci a domluvu to zcela postačuje. Funkčnost klienta Trillianu se taky stále s novými verzemi pomaličku zlepšuje. Ještě bych rád potencionálním uživatelům Trillianu sdělil, že verze, která je k dispozici zdarma, nemá žádné nepřijatelné omezení. Jen občas, a docela zřídka, musíte přetrpět při chatování nějakou tu reklamu.

Ostatní emaily:

logo @seznam.cz logo @atlas.cz
Tyhle emailové adresy používám na nějakou méně důležitou komunikaci. Nemám tak častý a přesný přehled o tom, co mi sem chodí. Nic důležitého mi sem tedy raději neposílejte. Naopak uvítám, pokud už zatoužíte mi poslat nějaké blbinky či vtípky, nějaké video, prezentaci a tak podobně, pošlete mi to sem. Používám ještě i jiné emailové adresy, ale ty, když dovolíte, si už nechám pro sebe.

Mobilní telefon:

+420 605 ??? ???
logo SmartPhone logo WhatsApp
Samozřejmě mám i mobil, konkrétně i jeho moderní verzi nazývanou po anglicku smartfoun. Ten používám na komunikaci nejvíc. Ale moje telefonní číslo tady v žádném případě nehodlám zveřejňovat. Pokud na mne potřebujete mobil, nezbývá vám, než si o něj napsat. Spousta mých kamarádů i známých ho samozřejmě má. No a pokud na mě už máte moje telefonní číslo, můžeme spolu hovořit nebo si písmenkovat i přes mobilní aplikaci WhatsApp, kterou jsem na mobilu začal používat v roce 2015, tedy někdy v době, kdy ho za 16 miliard dolarů koupil Facebook. Aplikaci WhatsApp, která svojí myšlenkou a podstatou není špatná, však rád nemám. Je velmi náročná na výkon mobilu a na starších mobilních telefonech způsobuje výrazné zpomalení a dost fatální potíže. A kromě toho vlastní aplikaci snad nejvíce špionážní FaceBook! Na mobilu používám rovněž třeba Skype, Trillian s jeho několika komunikačními protokoly, nebo taky googlí Hangouts. Všechny komunikační aplikace na mobilu ale nepouštím příliš často a jenom tehdy, mám-li někde k dispozici wifinu. Za internetové připojení v telefonu, které je v mnoha místech navzdory masívní reklamě dosti nekvalitní a hlavně ho (a myslím, že dosti předražené) ještě omezují co se množství přenesených dat týče, nehodlám telefonním operátorům platit. Ani korunu!
Informace, které jsem o jednotlivých službách napsal, jsou poplatné době vzniku, tedy době, kdy jsem se zabýval charakteristikou a podmínkami jednotlivých služeb. Jinými slovy době, kdy jsem začínal jednotlivé služby používat. Později jsem se už k podmínkám jednotlivých poskytovatelů uvedených služeb, ani k jejich klientům a vlastnostem už jen málokdy vracel. Je proto možné, že v dnešní době už charakteristiky popisovaných služeb, vlastnosti klientů a podmínky poskytovatelů mohou být jiné a s jinou funkcionalitou. Nemusí být tedy dnes již takové, jak je tu napsáno.

Kontakt není jen blízké setkání třetího druhu.
PS Pad Valid HTML 4.01 Transitional Valid CSS 3